چطور مهارت لیسنینگ خود را تقویت کنیم؟

تقویت مهارت شنیداری
اشتراک گزاری
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on facebook
Facebook

عناوین

یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی افرادی که در حال آموزش انگلیسی هستند، تقویت مهارت‌های شنیداری است. برخی افراد در کلاس‌های آموزش انگلیسی شرکت می‌کنند و برخی دیگر نیز به صورت خودآموز یادگیری انگلیسی را آغاز می‌کنند. در این مقاله جامع ما به معرفی روش‌هایی برای بهبود مهارت لسینینگ برای هر دو دسته از زبان‌آموزان می‌پردازیم.

روش های مناسب تقویت لیسنینگ و مهارت شنیداری

بسیار مهم است که در هنگام یادگیری هر بخش از زبان انگلیسی در محیط مناسب قرار بگیرید. یکی از مهمترین مهارت‌های زبان انگلیسی لیسنینگ است در ادامه به بررسی شرایط یادگیری در موقعیت‌های متفاوت می‌پردازیم. در واقع سه نوع اصلی موقعیت یادگیری وجود دارد که عبارتند از:

سلف استادی (مطالعه مستقل)

در این شرایط زبان‌آموز خود به تنهایی شروع به آموزش زبان می‌کند. در موقعیت‌های مختلف مطالعه می‌کند و برای یادگیری زبان برنامه فردی دارد.

شرکت در کلاس درس

برخی از زبان‌آموزان ترجیح می‌دهند برای یادگیری زبان از وجود معلم استفاده کنند یا در بحث‌های کلاسی به دانش‌آموزان دیگر شرکت کنند. برای این دسته شرکت در کلاس بهترین گزینه است.

کلاس‌های خصوصی

برخی افراد نیز ترجیح می‌دهند که به صورت خصوصی زبان را بیاموزند و فقط با مدرس زیان انگلیسی در ارتباط باشند.

بعد از انتخاب بهترین محیط یادگیری نوبت به تقویت مهارت‌های زبانی می‌رسد که در مورد مهارت‌های شنیداری می‌توانید از نکات زیر استفاده کنید.

محیط مناسب تقویت مهارت شنیداری
روش های مختلفی برای تقویت مهارت شنیداری در سطوح مختلف زبان توصیه میشود

نکاتی برای بهبود مهارت‌های شنیداری به روش سلف استادی

اگر علاقه دارید که زبان انگلیسی را به صورت خودآموز یاد بگیرید برای بهبود مهارت شنیداری از این روش‌ها استفاده کنید:

– هر بار فقط کمی مطالعه کنید

در واقع مطالعه چند دقیقه در روز کفایت می‌کند. چنین روشی حتی از اختصاص دادن زمان‌های طولانی برای یادگیری بهتر است. بهتر است که هر بار تنها ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به یادگیری بپردازید. مطالعات علمی زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند یادگیری ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در روز بسیار بهتر از تلاش برای به خاطر سپردن صد‌ها کلمه جدید و قوانین گرامری در یک روز است. اختصاص این ساعت به شما بستگی دارد اما بهتر است که برنامه هرروز شما باشد. به این ترتیب هم از نظر گرامری و هم دایره لغت پیشرفت بسیاری خواهید داشت.

– به مدت یک هفته هر روز به یک پادکست انگلیسی گوش دهید

یک پادکست جالب و سرگرم‌کننده پیدا کنید و هر روز به آن گوش دهید. بار‌ها و بار‌ها آن را گوش کنید و به لغات و اصطلاحات آن توجه نمایید. کم کم کلمات برای شما آشناتر می‌شوند و به راحتی آن‌ها را درک می‌کنید. جملات را با گوینده تکرار کنید.

– یک مکالمه انگلیسی را بشنوید

اگر در محیط انگلیسی زبان زندگی می‌کنید به مکالمه‌هایی که در اطراف شما رخ می‌دهد گوش دهید. در غیر این صورت می‌توانید با تماشای فیلم دیالوگ‌های بسیاری را به زبان انگلیسی گوش کنید. سعی کنید که مکالمه را درک کنید و بفهمید در مورد چه چیزی صحبت می‌شود. به اصطلاحات و لغاتی که در محاوره به کار برده می‌شود توجه کنید.

– از \”نویز سفید\” استفاده کنید

نویز سفید می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد و تعریف فرهنگ لغت آن حتی برای گویشوران بومی نیز بسیار پیچیده است. وقتی صحبت از «افراد عادی» می‌شود، نویز سفید را نوعی صدا، معمولاً پیوسته، تعریف می‌کنیم که در پس‌زمینه پخش می‌شود، در حالی که شما کار دیگری انجام می‌دهید. به طور مثال در زمان شستن ظرف‌ها یک پادکست انگلیسی روشن کنید یا یک برنامه رادیویی انگلیسی زبان را پخش کنید. وقتی از نویز سفید انگلیسی استفاده می‌کنیم، گوش دادن غیرفعال را تمرین می‌کنیم.

– همزمان بخوانید و گوش دهید

یکی دیگر از راه‌های بهبود مهارت‌های شنیداری، استفاده همزمان از دو منبع اطلاعاتی است. در این روش شما باید همزمان با خواندن درس‌ها باید به فایل‌های صوتی آن را نیز گوش دهید. ساده‌ترین راه برای انجام این کار، تماشای یک فیلم انگلیسی با زیرنویس انگلیسی است. به این ترتیب، شما به کلمات گوش می‌دهید و می‌خوانید که درک همه چیز را آسان‌تر می‌کند و به شما کمک می‌کند کلمات را بیشتر به خاطر بسپارید.

– با لهجه‌های مختلف آزمایش کنید

آیا درک فیلم‌های آمریکایی برای شما راحت‌تر از فیلم‌های بریتانیایی است؟ یا شاید برعکس این موضوع صادق باشد؟ ممکن است در چند بار اول که به آن‌ها گوش می‌دهید در درک برخی از لهجه‌های انگلیسی دچار مشکل شوید. این طبیعی است! حتی انگلیسی زبانان بومی نیز در درک لهجه‌های مختلف انگلیسی مشکل دارند. اما همه لهجه‌های انگلیسی زیبا هستند و اگر فقط به گوش دادن ادامه دهید می‌توانید همه آن‌ها را بفهمید. به یاد داشته باشید که مهمترین نکته در بهبود مهارت یادگیری تمرین کردن بسیار است.

– همانطور که می‌خوابید گوش کنید

یکی از بهترین تمرین‌ها، مطالعه انگلیسی در زمان خواب است. اگر می‌خواهید کلمات جدیدی یاد بگیرید یا تلفظ خود را بهبود ببخشید، این نوع تمرین عالی است.

– مکالمات موقعیت‌های مختلف را گوش کنید

یکی از بهترین انتخاب‌ها آن است که به مکالمات افراد در موقعیت‌های مختلف گوش دهید. مثلاً فایل‌های صوتی مربوط به گفتگو‌های رستوران، مدرسه، بیمارستان، فرودگاه و… به این ترتیب با بسیاری از لغات و اصطلاحات مربوطه در موقعیت‌های یاد شده آشنا می‌شوید. با تکرار کردن آن‌ها مهارت‌های شنیداری شما تقویت می‌شود.

– به خودت گوش کن

این روش برای بهبود مهارت شنیداری شما با روش قبلی مرتبط است. در این روش جلوی آینه یا در ذهن با خودتان انگلیسی صحبت کنید، از صدای خود برای تمرین مهارت‌های شنیداری انگلیسی خود استفاده کنید! می‌توانید حتی با تغییر صدا یا لهجه این کار را انجام دهید.

– از سرعت‌های مختلف گویش در مکالمه استفاده کنید

برای این تمرین یک ویدئوی زبان اصلی را انتخاب کنید و آن را با سرعت‌های مختلف پخش کنید. یک بار آن را با سرعت معمولی ببینید، حالا کمی سرعت را کمتر کنید. به کلمات و عبارات دقت کنید. بهتر است از سرعت زیر ۶۰ درصد استفاده نکنید. حال به سرعت بالاتر بروید. سرعت ۱.۲۵ یا ۱.۵ را امتحان کنید. خود را به چالش بکشید و با بهبود مهارت‌های شنیداری، سرعت خود را افزایش دهید. از این نتایج شگفت‌زده خواهید شد.

– به یک گروه گفتگو بپیوندید

بعد از تمام این تمرینات به تنهایی، شما آماده هستید که واقعاً از مهارت‌های شنیداری جدید خود استفاده کنید. یک راه عالی این است که به گروهی از زبان‌آموزان انگلیسی بپیوندید که در یک برنامه مکالمه آزاد شرکت دارند. این گروه‌های مکالمه معمولاً به طور منظم ملاقات می‌کنند، اما هیچ کلاسی در کار نیست. هدف صرفاً مکالمه (صحبت کردن) به زبان انگلیسی است. این یک راه عالی برای گوش دادن به انواع لهجه‌ها و صدا‌های انگلیسی خواهد بود.

تقویت مهارت شنیداری به روش سلف استادی
رعایت این نکات در سلف استادی تقویت مهارت شنیداری مفید است

نکاتی برای بهبود زبان انگلیسی در کلاس درس

برای کسانی که آموزش انگلیسی در کلاس‌های درسی را انتخاب کرده‌اند، نکاتی وجود دارد که به تقویت مهارت‌های شنیداری آن‌ها کمک می‌کند.

– فعالیت‌های کلاس را روی تلفن همراه خود ضبط کنید

بهتر است وقتی در کلاس شرکت کنید کلاس را ضبط کنید. به این ترتیب بعداً می‌توانید دوباره به کلاس گوش دهید و هر یک از کلماتی را که ممکن است دفعه اول از دست داده باشید بشنوید. این ضبط‌ها همچنین به شما کمک می‌کند تا با صدای معلم و همکلاسی‌های خود در حین صحبت آشنا شوید. شما باید به لحن و نحوه تلفظ کلمات آن‌ها گوش دهید. این به شما کمک می‌کند کلمات دشوار را واضح‌تر و راحت‌تر تلفظ کنید. در نهایت، درک همه چیز‌هایی که در طول کلاس‌ها گفته می‌شود آسان‌تر خواهید بود.

– فهرستی از کلمات برای گوش دادن در کلاس داشته باشید

بهتر است قبل از شروع کلاس، فهرستی از کلماتی که قصد دارید آن‌ها را بیشتر تمرین کنید، تهیه کرده و در کلاس به آن کلمات گوش دهید.

– به متن یا نحوه استفاده از کلمات در جملات گوش دهید

این تمرین گوش دادن فعال به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که چه زمانی و چرا از کلمات خاصی استفاده می‌شود.

– از همکلاسی‌های خود کمک بخواهید

در حالی که می‌توانید چیز‌های زیادی از معلم خود بیاموزید، یادگیری از همکلاسی‌های خود نیز می‌تواند مفید باشد. فردی را در کلاس خود پیدا کنید و برای یادگیری با هم تلاش کنید. می‌توانید روی پادکست، سخنرانی، آهنگ یا سایر صدا‌های خاص توافق کنید و با هم گوش دهید. در تمرین کردن دو نفره، همکلاسی شما احتمالاً کلماتی را که شما نمی‌فهمید، می‌فهمد و بالعکس.

تقویت مهارت لیسنینگ در کلاس زبان
در کلاس زبان با مشارکت و تعامل با دوستان خود، مهارت شنیداری خود را تقویت کنید

نکاتی برای بهبود لیسنینگ زبان انگلیسی در کلاس خصوصی

برای کسانی که یادگیری انگلیسی از طریق کلاس‌های خصوصی را به روش‌های دیگر یادگیری ترجیح می‌دهند نیز روش‌هایی برای تقویت مهارت شنیداری یا لیسنینگ انگلیسی وجود دارد. یادگیری با معلم خصوصی این مزیت را دارد که دانشجو فقط یک صحبت و لهجه درست را میشنود که میتواند در آموزش او بسیار مفید باشد. در کلاسهای عمومی در کنار مزایایی که دارد معایبی نیز وجود دارد. بعنوان مثال دانشجوی یادگیرنده زبان، گویش های غلط و تلفظ اشتباه دیگران را میشنود و ممکن است بجای تلفظ درست،‌ آن گویش اشتباه را یاد بگیرد و درست کردن این اشتباه خود زمان بر است اما در کلاس خصوصی، این امکان و احتمال وجود ندارد و دانشجو فقط با یک نفر که به تلفظ نیز آشناست روبرو است. در ادامه نکاتی را برای بهبود لیسنینگ توسط معلم را میگوییم:

– به لحن صحبت کردن معلم خود گوش کنید

در طول یک جلسه، سعی کنید به صحبت‌های معلم خود فقط برای درک لحن گوش دهید. منظور توجه به نوع گویش است. در زبان انگلیسی، لحن صحبت کردن، اغلب احساسات یا نگرش گوینده را بیان می‌کند. گاهی صدای گوینده پایین‌تر است و گاهی نیز بلندتر به گوش می‌رسد. درک این نوع گویش به شما کمک می‌کند که انگلیسی را با مهارت بیشتر و به شکل حرفه‌ای‌تری بیاموزید. معمولاً لحن گوینده در زمان خوشحالی، عصبانیت، خجالت و… متفاوت است.

– به هجا‌ها گوش کنید

یکی از مهمترین نکات یادگیری انگلیسی توجه به نوع گویش هجا‌ها در انگلیسی است. استرس یا فشار روی برخی هجا‌ها در کلمه نوع بیان آن را خاص می‌کند. اگر می‌خواهید که انگلیسی را مانند یک بومی و یا یک شخص حرفه‌ای بیاموزید باید به هجا‌ها و نوع بیان آن‌ها خیلی دقت کنید. برای تمرین گوش دادن برای استرس هجا‌ها، سعی کنید تصوری از نحوه صحبت و صدای معلم خود داشته باشید. با دقت گوش کنید، به استرس و لحن فکر کنید و سپس آن را امتحان کنید! اگر از انجام این کار در مقابل معلم خود راحت نیستید، بخشی از درس خود را ضبط کنید و سپس آن را در خانه امتحان کنید.

– با شخصی که انگلیسی زبان نیست اما انگلیسی را به راحتی صحبت می‌کند همکلام شوید

اگر می‌توانید، با فردی که زبان اصلی او انگلیسی نیست (غیر زبان مادری) تمرین کنید. این به شما فرصتی می‌دهد تا به تفاوت‌های بین نحوه صدای افراد بومی و غیر بومی گوش کنید.

تقویت مهارت زبان انگلسی با معلم خصوصی
تقورت شنیداری زبان انلگیسی با معلم خصوصی مزایای مهمی دارد

برگفته از:

https://www.fluentu.com/

 

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها